Shannon – Weaver modell
(1949)
A kibernetika, matematika felől közelítették meg a modellt:
Jellegzetességek a kommunikációs folyamatokban:
A kommunikációs folyamat úgy indul, hogy valami inger éri az egyént aki elindítja a kommunikációt.
Az üzenet eljuttatásához szükség van az eljuttatás szabályainak ismereteire (más dolgok jellemzik a kommunikációs csatornákat). Más kódok segítenk eljuttatni az üzenetet, szintén ismeretek szükségesek ahhz, hogy tudjuk használni a kódokat, melyek függenek a kommunikációs helyzettől.
Továbbítás módszere: a,személyes
b,technikailag közvetített
A kommunikáció sikerességhez szükséges, hogy a vevő jól dekódolja, értse a küldő üzenetét.
A külső és belső kommunikáció egyszerre zajlik.
Külső: válasz, reakció, metakommunikáció
Belső:értelmezés, üzenet tudati feldolgozása, ezután alakítjuk saját stílusunkat, reagálunk az üzenetre.
Zaj: - szemantikai zaj: férreértés, konfliktus-ami nem a megértés folyamatára törekszik
-mechanikai zaj
-csatorna, környezet zaj
Minden zaj akkor kiküszöbölhető, ha többször megismételjük az információt.
Feedback- visszacsatolás (azonnali, későbbi)
A kommunikáció mindig két irányú folyamat. A szerepek cserélődnek vevő-adó között- amennyiben nem, nem jön létre a kommunikáció.
Entropia: meglepő, nem ismert összefüggéseket tár fel, magas inf. tartalom.
Redunancia: ismert, ismételt dolgok jellenek meg, konvencionális, előrelátható (egy mű is redunáns elemekkel van tele, minél népszerűbb)
Csatorna- amelyen keresztül áramlik az információ, minden olyan eszköz amelyen keresztül jelzések érkeznek.
Médium-emberi hang, műsorszórás, nyomtatott sajtó, festmény…
a, prezentációs: hang, test-testhez kötött
b,reprezentációs: könyv, festmény, fotó, film, építészet- ami már megfogalmazott információt tartalmaz.
c,mechanikus:telefon, rádió, tv, fax, internet
Kódok területe
Kód az is ahogy mi üzenetet küldünk, és az is, ha a kutatásban megjelent infókat átalakítjuk.
Adott kultúra, szubkultúra számára közös jelrendszert alkot jelekből, szabályokból.
1.csatorna specifikus kódok: grafika, beszéd, zene, vizuális kódok, film, plakát, reklám
2.médium specifikus kódok: kamera állás, kompozíció pl.:Léni Riffenstahl(Hitler filmese volt) manipulatív filmjeit, vizuális megoldásat mai napig tanítják főiskolákon rendezőknek.
3.kommunikatív kódok:mozgás, dal, metakommunikáció pl.:Jancsó Miklós teret, időt összecsúsztatta, áthallás